47- Anlamı önceden açıklanmış olan muzaf su necis
bir şeyi temizlemez, onunla alınan abdest ve gusül (boy abdesti) de batıldır.
48- Muzaf suya bir zerre kadar necaset değerse,
necis olur. Ama hızla yukarıdan necis bir şeyin üzerine dökülürse, sadece necis
şeye değen kısım necis olur ve yukarıda kalan kısım ise temizdir. Meselâ, gül
suyunu, gülabdandan necis olan el üzerine dökerlerse, ele ulaşan kısmı necis,
ele ulaşmayan kısmı ise temizdir. Yine fıskiye gibi aşağıdan yukarı püskürtülür
ve necaset üst kısmına değerse, alt tarafı necis olmaz.
49- Necis olan muzaf su, çok suya veya akarsuya,
mu-zaf su denilmeyecek derecede karışırsa temiz olur.
50- Mutlak suyun, muzaf olup olmadığı bilinmezse
mutlak su hükmünü taşır; yani necis şeyi temizler, onunla abdest ve gusül almak
da sahihtir. Muzaf bir suyun, mutlak olup olmadığı bilinmezse muzaf su hükmünü
taşır; yani necis şeyi temizlemez ve onunla alınan abdest ve gusül de batıldır.
51- Muzaf veya mutlak olduğu bilinmeyen bir
suyun önceden muzaf veya mutlak olduğu da bilinmezse, necaseti temizlemez ve
onunla alınan abdest ve gusül de batıldır. Ancak çok su miktarında veya daha
fazla olur ve necaset değerse necis olmasına hükmedilmez.
52- Kan ve idrar gibi necasetlerin değmesiyle
tadı veya kokusu yahut rengi değişen su, çok su veya akarsu olsa bile necis
olur. Ancak tadı veya kokusu ya da rengi, suyun dışarısında bulunan bir şeyin
etkisiyle yitiren örneğin, suyun yakınında bulunan bir lâşenin etkisiylekokusunu yitiren su, necis olmaz.
53- İçine kan ve idrar gibi necasetler dökülen
ve tadını veya kokusunu ya da rengini yitiren su, çok suya veya akarsuya
bağlanır, üzerine yağmur yağar, rüzgâr yağmuru onun üzerine döker, yağmur
yağdığı zaman oluktan üzerine su akar ve bunlardan biri neticesinde su eski
hâline döner ve değişikliği yok olursa temiz olur. Ama yağmur suyu veya çok su
veyahut akarsuyun ona karışmış olması gerekir.
54- Halı ve elbise gibi sıkılması mümkün olan
necis bir şey, çok su veya akarsu ile yıkanınca, içindeki suyun çıkacağı
şekilde sıkılır veya suyun içerisinde hareket ettirilir ve kendisi de bir defa
yıkamakla temizlenen şeylerden olursa, ondan dökülen su temizdir. Ancak, iki
defa yıkamakla temizlenen şeylerden olursa, ikinci yıkamadan sonra dökülen su
temizdir.
55- Önceden temiz olan ancak sonradan necis olup
olmadığı bilinmeyen su, temizdir. Önceden necis olan ancak daha sonra pak olup
olmadığı bilinmeyen su, necistir.
56- Köpeğin, domuzun ve kâfirin artığı necistir;
yenmesi de haramdır. Eti yenilmeyen hayvanların artığı, pak ama yenilmesi
mekruhtur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder