2024- İnsan, fitre zekâtını kurbet kastıyla,
yani âlemlerin Rabbinin emrini yerine getirmek için vermeli, onu verdiği zaman
da fitre zekâtı olarak niyet etmelidir.
2025- Fitreyi ramazan ayı girmeden önce vermek
caiz değildir. Farz ihtiyat gereği ramazan ayı içinde de verilmemelidir. Fakat
ramazandan önce veya ramazan ayı içinde fakire borç verir ve üzerine fitre farz
olduktan sonra alacağını fitre karşılığı olarak sayarsa, sakıncası yoktur.
2026- Fitre olarak verilen malın toprak veya
başka bir cinsle karışmış olmaması, karışacak olursa da dikkat çekmeyecek
derecede az olması gerekir. Eğer bu miktardan çok karışırsa, fitre olarak
verilmesi gereken malın ağırlığı toplam üç kilogram olacak şekilde olursa,
sahih olur. Ancak örneğin, üç kiloluk buğdayın içine bir kaç kilo toprak
karışır ve onu temizlemek para harcamaya yahut haddinden fazla uğraşmaya
ihtiyaç duyarsa, onun fitre olarak verilmesi caiz değildir.
2027- Bir kimse, kusurlu bir şeyi fitre olarak
verirse, yeterli olmaz.
2028- Birkaç kişinin fitresini vermekle yükümlü
olan kimsenin, fitrelerin hepsini bir cinsten vermesi gerekmez; bazılarının
fitresini buğday, diğer bazılarınınkini ise arpa olarak verirse yeterlidir.
2029- Bayram namazı kılan kimse, farz ihtiyat
gereği fitresini bayram namazından önce vermelidir. Ama bayram namazı kılmayan
kimse, fitreyi öğleye kadar geciktirebilir.
2030- Fitre niyetiyle malından bir miktarını
ayırır ve bayram günü öğleye kadar müstahak olan kimseye de ulaş-tırmazsa, farz
ihtiyat gereği onu fakire verdiğinde, [yeniden] fitre niyeti ederek vermelidir.
2031- Fitre zekâtı farz olduğu zaman fitreyi
vermez ve sonradan vermek amacıyla da ayırıp bir kenara koymazsa, farz ihtiyat
gereği verirken, eda ve kaza olduğuna niyet etmeksizin onu vermelidir.
2032- Bir kimse, fitre olarak ayırdığı malı
kendisine alıp, yerine başka bir şeyi koyamaz.
2033- Değeri fitreden fazla bir mala sahip olan
kimsenin fitre vermeyip, bu malın bir kısmının fitre olmasını niyet etmesi
sakıncalıdır.
2034- Fitre zekâtı olarak ayrılan mal zâyi
olunca, ba-kılır: Eğer müstahak olan bir fakire ulaşma imkânı olduğu hâlde
fitreyi geciktirmişse, değer olarak onun bedelini ver-melidir. Fakat fakire
ulaşma imkânı olmazsa, üzerine yeniden fitre lazım gelmez. Ancak onu korumada
kusuru olursa, tekrar fitre vermesi gerekir.
2035- Fitreyi kendi malından ayırdıktan sonra,
eğer yaşamakta olduğu bölgede müstahak kimse bulunuyorsa, farz ihtiyat gereği
fitreyi başka bir yere götürmemelidir. Eğer başka bir yere götürür ve sonra
zâyi olursa, onun bedelini vermesi gerekir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder