776- Mekke-i Muazzama'da bulunan Kâbe evi,
kıbledir. Namaz tam olarak ona doğru kılınmalıdır. Ama, uzakta bulunan kimse,
"kıbleye doğru namaz kılıyor" denecek şekilde olursa yeterlidir.
Yine, hayvanın başının kesilmesi gibi kıbleye doğru yapılması gereken işlerde
de "kıbleye doğru yapılıyor" denilmesi yeterlidir.
777- Farz namazını ayakta kılan kimse, kıbleye
doğru durmuş denilecek şekilde durmalıdır; dizlerinin ve ayak uçlarının da
kıbleye doğru olması gerekmez.
778- Oturarak namaz kılması gereken kimse,
normal şekilde oturamaz ve oturduğu zaman ayaklarının altını yere koyarsa,
namaz sırasında yüz, göğüs ve karnı kıbleye doğru olmalıdır. Ayaklarının dizden
topuğa kadar olan kısmının kıbleye doğru olması gerekmez.
779- Oturarak namaz kılamayan kimse, namazda
be-deninin ön kısmı kıbleye doğru olacak şekilde sağ yanı üzerinde uzanmalıdır.
Eğer mümkün olmazsa, bedeninin ön kısmı kıbleye doğru olacak şekilde sol yanı
üzerinde uzan-malıdır. Eğer bunu da yapamazsa, ayaklarının altı kıbleye doğru gelecek
şekilde sırt üstü yatmalıdır.
780- İhtiyat namazı, unutulmuş secde ve teşehhüt
kıbleye doğru yapılmalıdır. Sehiv secdesinde de kıbleye doğru yönelmek,
müstehap ihtiyat gereğidir.
781- Yol yürürken ve bir şeye binmiş olduğu
hâlde, müstehap namaz kılınabilir. Eğer bu iki durumda müstehap namaz
kılınırsa, kıbleye doğru yönelmek gerekmez.
782- Namaz kılmak isteyen kimse, kıble yönünü
tespit etmek için kıblenin hangi yön olduğundan emin oluncaya kadar araştırması
gerekir. Hissi belirtilere dayanarak şahitlik yapan iki adil şahidin sözüne
veya bilimsel kurallara dayanarak kıble yönünü tanıyan ve güvenilir olan
kimsenin sözüne göre hareket edebilir. Bunlar mümkün olmadığı takdirde Müslümanların camilerindeki mihraplardan
ve me-zarlarından veya diğer yollardan meydana gelen zanna göre hareket
edebilir. Hatta ilmi kurallara dayanarak kıble yönünü tanıyan kâfir ve fasık
bir kimsenin sözünden kıble yönüne dair zanna ulaşılırsa, yeterlidir.
783- Kıble konusunda zanna varan kimse, daha
güçlü bir zanna varabilecekse, varmış olduğu zanna göre hareket edemez.
Örneğin, ev sahibinin sözünden kıble konusunda zanna varan bir misafir bir
başka yolla daha güçlü bir zanna varabilecekse, onun sözüne göre hareket
edemez.
784- Kıble yönünü bulmak için bir aracı olmaz
veya uğraştığı hâlde bir zanna varamaz ve namaz vakti de müsait olursa, dört
tarafa dört namaz kılmalıdır. Eğer dört namaza yetecek kadar vakit yoksa,
vaktin yettiği miktarda na-maz kılmalıdır. Örneğin, yalnızca bir namaza yetecek
kadar vakit varsa, istediği herhangi tarafa, bir namaz kılma-lıdır. Elbette
kıldığı namazlardan birinin kıbleye doğru olduğuna veya eğri olsa da kıblenin
sağ veya sol tarafına denk gelmediğinden emin olacak şekilde kılmalıdır.
785- Kıblenin, iki yönden biri olduğundan emin
olur veya bu hususta zannı olursa, her iki yöne doğru namaz kılmalıdır. Ama
müstehap ihtiyat gereği zannı olduğu takdirde, dört tarafa namaz kılmalıdır.
786- Birkaç yöne doğru namaz kılması gereken
kimse, öğle ve ikindi veya akşam ve yatsı namazlarını kılmak istediğinde, ilk
namazı kılınması gereken yönlere doğru kılması, daha sonra ikinci namazı
kılmaya başlaması daha iyidir.
787- Kıblenin hangi taraf olduğundan emin
olmayan kimse, namaz dışında kıbleye doğru yapılması gereken örneğin hayvanı
kesmek gibi bir işi yapmak istediğinde, kendi zannına göre hareket etmelidir.
Eğer zanna varmak mümkün değilse, hangi tarafa doğru yapılırsa yapılsın
sahihtir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder