1108- Bilerek namaz fiilleri arasındaki tertip
ve sıra gözetilmezse, örneğin sure Fatiha'dan önce okunur veya secdeler rükûdan
önce yapılırsa, namaz batıl olur.
1109- Namazın rükünlerinden birini unutup
sonraki rüknü yapan örneğin rükû yapmadan önce secdeleri yapan kimsenin kıldığı
namaz batıldır.
1110- Namazın rükünlerinden birisi unutulup
sonraki rükün olmayan bir şey yapılırsa, örneğin secdeler yapılmadan önce
teşehhüt okunursa, rükün yerine getirilmeli ve ondan önce yanlışlıkla okunan
şey yeniden okunmalıdır.
1111- Rükün olmayan bir şey unutulup ondan
sonraki rükün yerine getirilirse örneğin, Fatiha okunmadan rükûya gidilirse,
namaz sahihtir.
1112- Rükün olmayan bir şey unutulup ondan
sonraki rükün olmayan şey yerine getirilir örneğin, Fatiha unutulup sure
okunursa, eğer sonraki rükün yapılmaya başlanmışsa, meselâ, rükûda Fatiha'nın
okunmadığı hatırlanırsa, namaza devam edilmeli ve bu şekilde kılınan namaz
sahihtir. Eğer sonraki rükne başlanmamışsa, unutulan şey yerine getirilmeli ve
daha sonra, yanlışlıkla önce okunan şey tekrar o-kunmalıdır.
1113- Birinci secdeyi ikinci secde veya ikinci
secdeyi birinci secde sanarak yaparsa, namaz sahihtir ve yaptığı birinci secde
onun birinci secdesi ve ikinci secde de onun ikinci secdesi sayılır.
MUVALAT
1114- Namaz, muvalat [=aralıksız yapılma] gözetilerek kılınmalıdır. Yani rükû, secde ve
teşehhüt gibi namazın fiilleri peş peşe yapılmalı ve namazda okunan şeyler de
nor-mal bir şekilde peş peşe okunmalıdır. Eğer onların arasında "namaz
kılıyor" denmeyecek kadar ara verilirse, namaz batıl olur.
1115- Namazda yanılarak harfler ve kelimeler
arasında namaz vaziyeti bozulmayacak şekilde ara verilirse, sonraki rükne
başlanmadığı takdirde, o harfler veya kelimeler normal bir şekilde tekrar
okunmalıdır; sonraki rükne başlandığı takdirde ise, namaz sahihtir.
1116- Rükû ve secdeleri uzatmak ve büyük
sureleri okumak, muvalatı [riayet edilmesi gereken kesintisiz yapılmış olmayı]
bozmaz.
KUNUT
1117- Farz ve müstehap namazların hepsinde,
ikinci rekâtta rükûya gidilmeden önce kunut okunması müstehap-tır. Bir rekât
olan vitir namazında da rükûdan önce, kunut okumak müstehaptır. Cuma namazının
her rekâtında bir kunut vardır. Âyat
Namazı'nda beş kunut, Ramazan ve Kurban Bayramı namazlarının
birinci rekâtında beş kunut ve ikinci rekâtında dört kunut vardır.
1118- Kunut okunmak istendiğinde farz ihtiyat
gereği, eller yukarı kaldırılmalıdır. Ellerin yüzün hizasına kadar
kaldırılması, avuçların göğe doğru açılarak yan yana tutulması ve recâ kastıyla
[sevap umuduyla] başparmak dışındaki parmakların birbirine bitiştirilmesi ve
avuçların içine bakılması, müstehaptır.
1119- Kunutta bir "Subhanellah" bile
olsa, herhangi bir zikrin okunması kafidir. Ama şu zikrin okunması, daha
iyidir:
لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللَّهُ الْحَكِيمُ الْكَرِيمُ لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللَّهُ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ سُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ السَّموَاتِ السَّبْعِ وَ رَبِّ الاَْرَضِينَ السَّبْع ِوَ مَا فِيهِنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيم ِوَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Okunuşu: "La ilâhe
illellah'ul-helîm'ul-kerîm. La ilâhe illel-lah'ul-‘eliyy'ul-‘ezîm. Subhanellahi
rebb'is-semavat'is-seb'‘i ve rebb'il-ereżîn'es seb'‘i ve ma fîhinne ve ma
beynehunne ve reb-b'il-‘erş'il-‘ezîm, ve'l-hemdu lillahi rebb'il-‘âlemîn."
1120- Kunutu
yüksek sesle okumak, müstehaptır. Ama cemaatle namaz kılan kimsenin sesini
cemaat imamı işitecekse, o zaman kunutu yüksek sesle okumak, müstehap değildir.
1121- Bilerek okunmayan kunutun kazası yoktur.
U-nutularak okunmaz ve rükûya tam olarak eğilmeden önce farkına varılırsa,
doğrulup okunması müstehaptır. Rükûda farkına varılırsa, rükûdan sonra ve eğer
secdede hatırlanırsa, namazın selâmından sonra kaza edilmesi müstehaptır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder