83- Necasetler (=pislikler)
on bir tanedir:
1) İdrar
2) Dışkı
3) Meni
4) Lâşe
5) Kan
6) Köpek
7) Domuz
8) Kâfir
9) Şarap
10) Bira
11) Pislik yiyen devenin teri.
1-2- İdrar ve Dışkı
84- İnsanla eti yenmeyen ve damarı kesildiğinde
kanı akan (=sıçrayan) her hayvanın sidiği
ve tersi necistir. Ama sivrisinek ve sinek gibi eti olmayan küçük hayvanların
pislikleri paktır.
85- Yenmesi haram olan kuşların pislikleri
necistir.
86- Pislik yiyen hayvanların sidikleri ve
tersleri necis-tir. Yine insanın cinsel temasta bulunduğu hayvanın ve domuz
sütü içerek gelişip büyüyen koyunun sidiği ve tersi necistir.
3- Meni
87- Akıcı (=sıçrayan)
kanı olan hayvanların menisi necistir.
4- Lâşe
88- İster kendisi ölmüş olsun, ister şer'î
usûllere göre kesilmemiş olsun, akıcı kanı olan hayvanın ölüsü necistir. Balık
akıcı kanı olmadığından dolayı su içinde ölse bile paktır.
89- Köpek gibi necis hayvanlar dışındaki ölü
hayvanların yün, kıl, kürk, kemik ve diş gibi ruhu olmayan kısımları paktır.
90- İnsan ve akıcı kanı olan hayvandan diri iken
et veya ruhu olan bölümleri koparılırsa necistir.
91- Kendiliğinden düşecek duruma gelen dudak ve
vücudun diğer yerlerine ait deri parçaları, koparılsa bile paktır. Ancak düşme
zamanı gelmeden koparılan derilerden farz ihtiyat gereği kaçınılmalıdır.
92- Ölen tavuğun karnından çıkan yumurta, kabuğu
sertleşmişse paktır; ama dışının yıkanması gerekir.
93- Ot yemeye başlamadan önce ölen kuzu ve
oğlağın karnından çıkan peynir mayası temizdir; ama onun dış kısmının yıkanması
gerekir.
94- İnsanın yabancı ülkelerden getirilen sıvı
ilaç, esans, yağ, ayakkabı boyası ve sabunun necis olduğuna dair kesin bilgisi
olmazsa, paktır.
95- Müslüman pazarlarında satılan et, içyağı ve
hayvan derisi paktır. Bunlardan birisi Müslümanın elinde olursa, yine paktır;
ancak Müslümanın kâfirden aldığı ve hayvanın şer'î usûllere göre kesilip
kesilmediği hususunda araştırma yapmadığı bilinirse necistir.
5- Kan
96- İnsanın ve akıcı kanı olan yani damarı
kesildiğinde kanı sıçrayan her hayvanın kanı necistir. Öyleyse balık ve sivri sinek gibi akıcı kan taşımayan hayvanların
kanı paktır.
97- Şer'î usûllere göre kesilen eti yenen
hayvandan normal miktarda kan aktıktan sonra, damarlarda ve ette kalan kan
paktır. Ama nefes alma veya başı yukarıda olduğundan hayvanın bedenine geri
dönen kan necistir.
98- Tavuk yumurtasında bulunan kan, necis
değildir; ama farz ihtiyat gereği yenilmemelidir. Eğer yumurtanın sarısıyla
karıştırılır ve böylece kan kaybolursa, sarısını da yemenin sakıncası yoktur.
99- Süt sağılırken bazen görülen kan necistir ve
sütü de necis eder.
100- Dişlerin arasından çıkan kan [necistir ve
yutmak da haramdır; ama kan] ağzın suyuyla karışma sonucu kaybolursa paktır ve
tükürüğü yutmanın sakıncası da yoktur.
101- Ezilmeden dolayı tırnak veya deri altında
toplanan kan, kan denmeyecek bir duruma gelirse paktır. Kan denebilecek durumda
ise, tırnak veya deri delindiği takdirde meşakkati olmazsa, abdest ve gusül
için kan dışarı çıkarılmalıdır; eğer meşakkati olursa, çevresi necaset
fazlalaştırılmayacak biçimde yıkanmalıdır. Abdest ve gusül alırken bez veya
benzeri bir şeyle üzerini örtüp, ıslak elle bez üzerine mesh edilmelidir.
102- Deri altında toplananın, ölü kan veya etin
ezilme sonucu o hâle gelmiş olduğu bilinmezse paktır.
103- Yemek kaynarken içine bir zerre kadar kan
düşerse, bütün yemek ve onun kabı necis olur, kaynama, sıcaklık ve ateş
paklayıcı değildir.
104- Yara iyileşirken, etrafında meydana gelen
irinin kanla karıştığı bilinmezse paktır.
6-7- Köpek ve Domuz
105- Karada yaşayan köpek ve domuz, onların
kılı, kemiği, pençesi, tırnağı ve rutubetleri necistir; ama deniz domuzu ve
köpeği paktır.
8- Kâfir
106- Kâfir yani Allah'ı inkar eden veya Allah'a
ortak koşan ya da peygamberlerin sonuncusu olan Hz. Muhammed b. Abdullah'ın
(Allah'ın salât-u selâmı üzerine olsun) peygamberliğini kabul etmeyen kimse,
necistir. Bunların birinde şüphesi olan kimse de aynıdır. Yine zarurî yani
namaz ve oruç gibi Müslümanların dinin bir parçası olarak kabul ettiği apaçık
hükümleri inkar eden kimse, inkar ettiği konunun dinin zarurî [tartışma
götürmez apaçık] hükümlerinden olduğunu bilir ve onu inkar etmesi, Allah'ın
varlığını, birliğini veya nübüvveti inkar etmeye yol açarsa, necis-tir. İnkar
ettiği şeyin, dinin tartışma götürmez apaçık hükümlerinden olduğunu bilmezse,
böyle birisinden kaçınmak gerekli olmasa da, müstehap ihtiyattır.
107- Kâfirin bütün bedeni hatta tırnağı, kılı ve
bütün rutubeti necistir.
108- Babası, anası ve dedesi kâfir olan, bulûğ
çağına ermemiş çocuk da necistir. Eğer bunlardan biri Müslüman ise çocuk
paktır.
109- Müslüman olup olmadığı bilinmeyen bir kimse
pak sayılır; ama Müslümanların diğer hükümlerine haiz de-ğildir. Meselâ,
Müslüman bir hanım alamaz ve Müslüman mezarlığına gömülmemelidir.
110- On iki Ehlibeyt İmamlarından birine
küfreden veya onlara düşmanlık besleyen bir Müslüman necistir.
9- Şarap
111- Şarap ve insanı sarhoş eden her şey,
kendiliğinden sıvı olursa necistir. Afyon ve esrar gibi kendiliğinden sıvı
olmayan sarhoş edici şeyler, içine bir şey katılıp sıvı hâle getirilse bile
paktır.
112- Kapı, masa, sandalye ve benzeri şeylerin
boyanması işinde kullanılan ispirtonun sıvı olan sarhoş edici şey-den yapıldığı
bilinmezse paktır.
113- Üzüm ve üzüm suyu kendiliğinden kaynarsa,
içilmesi haramdır; ama necis değildir; sarhoş edici olduğu anlaşılırsa
necistir. Eğer pişirmek suretiyle de kaynarsa, içilmesi haramdır; ama necis
değildir.
114- Hurma, çekirdekli ve çekirdeksiz kuru üzüm
ve onların suyu kaynarsa paktır ve içilmesi de helâldir.
10- Bira
115- Arpadan çıkarılan ve arpasuyu denilen bira
necis-tir. Ama doktor denetiminde arpadan çıkarılan ve mâü'ş-şair denilen su
paktır.
HARAM YOLLA CÜNÜP OLAN KİMSEDEN ÇIKAN TER
116- Haram yolla cünüp olan kimseden çıkan ter,
necis değildir; ama farz ihtiyat gereği tere bulaşmış beden veya elbise ile
namaz kılınmamalıdır.
117- İnsan, Ramazan ayında oruçlu olma durumu
gibi cinsel ilişkide bulunmanın haram olduğu zamanlarda kendi eşiyle cinsel
ilişkide bulunursa, farz ihtiyat gereği cünüp hâlinde çıkan teriyle namaz
kılmaktan kaçınmalıdır.
118- Haramdan cünüp olan kimse, vaktin
darlığından dolayı gusül yerine teyemmüm eder ve teyemmümden sonra terlerse,
farz ihtiyat gereği namazda kendi terinden kaçınmalıdır. Ama başka bir özürden
dolayı teyemmüm ederse kaçınması gerekmez [ve öylece namaz kılabilir].
119- Bir kimse, haramdan cünüp olur, daha sonra
kendi eşiyle cinsel ilişkide bulunursa, farz ihtiyat gereği namazda kendi
terinden kaçınmalıdır. Ama ilk önce kendi eşiyle cinsel ilişkide bulunur ve
sonra da haramdan cünüp olursa, cünüp hâlinde çıkan terinden kaçınması
gerekmez.
11- Pislik Yiyen Devenin Teri
120- Necaset yiyen deveden çıkan ter necistir.
Ama diğer hayvanlar necaset yiyici olurlarsa, çıkan terlerinden kaçınmak
gerekmez.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder