316- Altı şey için abdest almak farzdır:
1) Cenaze namazı dışındaki bütün farz namazlar için.
2) Unutulmuş secde ve teşehhüt için. Ancak bu, onlarla namaz
arasında idrar yapmak gibi abdesti bozan bir hâlin gerçekleşmesi durumunda,
gereklidir.
3) Kâbe'nin farz tavafı için.
4) Abdest almayı nezreder, ahdeder veya yemin ederse.
5) Bedeninden bir kısmını Kur'ân'ın yazısına sürmeyi
nezretmişse.
6) Necis olmuş Kur'ân'ı yıkamak, tuvalet vb. yerden çıkarmak
için. Ancak bu, elini veya bedenin herhangi bir yerini, Kur'ân'ın yazısına
sürmek zorunda kaldığı takdirdedir. Ama, abdest almak kadar gecikmek, Kur'ân'a
saygısızlık sayılacaksa, abdest almadan Kur'ân'ı tuvalet ve benzeri yerden
çıkarmalı veya necis olmuşsa, yıkamalıdır ve mümkün olduğu kadar Kur'ân'ın
yazılarına elini sürmekten kaçınmalıdır.
317- Kur'ân'a dokunmak yani bedeninden bir yeri
Kur'ân'ın yazısına sürmek, abdestsiz kimse için haramdır; ama, Kur'ân'ın
Türkçe'ye veya başka bir dile yapılmış tercümesine dokunmanın sakıncası yoktur.
318- Çocukların ve delilerin Kur'ân yazısına
dokunmalarına engel olmak, farz değildir; ama onların dokunması Kur'ân'a hürmetsizlik
olursa, önlemek gerekir.
319- Abdesti olmayan kimsenin, hangi dille
yazılmış olursa olsun Allah-u Teala'nın ismine dokunması, haramdır. Farz
ihtiyat gereği, Hz. Peygamber Efendimizin, Ehlibeyt İmamlarının ve Hz.
Zehra'nın (Allah'ın selâmı onlara olsun) mübarek isimlerine dokunmak da
aynıdır.
320- Namazın vakti girmeden, abdestli olmak
kastıyla abdest alırsa veya guslederse sahihtir. Namaz vakti yaklaşırken,
namaza hazırlık amacıyla abdest alırsa, sakıncası yoktur.
321- Vaktin girdiğini kesin olarak bildiğinden
farz ab-dest niyeti eder ve abdestten sonra vaktin girmediğini anlarsa, abdesti
sahihtir.
322- Cenaze namazı, kabir ehlini ziyaret, camiye
ve Ehlibeyt İmamlarının (Allah'ın selâmı onlara olsun) haremlerine gitmek için,
abdest alınması müstehaptır. Yine yanında Kur'ân taşımak, onu okuyup yazmak,
Kur'ân'ın haşiyesine (=kenarına) dokunmak
ve uyumak için abdest almak müstehaptır. Yine abdesti olan kimsenin yeniden
abdest alması müstehaptır. Bu sayılan işlerden biri için abdest alan kimse, abdestle
yapılması gereken her işi yapabilir; meselâ, o abdestle namaz kılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder