644- Mukaddes İslâm dininde bir çok müstehap
gusül vardır. Onlardan bazıları şunlardır:
1) Cuma guslü: Zamanı cuma günü sabah ezanından öğle ezanına
kadardır. Öğleye yakın yapılması daha iyidir. Eğer öğleye kadar yapılmazsa, eda
ve kaza olduğu niyet edilmeksizin cumanın ikindi vaktine kadar yapılması
iyidir. Cuma günü gusül yapılmazsa, cumartesi gününün sabahından güneş
batıncaya kadar kaza olarak yapılması, müste-haptır. Cuma günü su
bulamayacağından korkan kimse perşembe günü cuma guslünü yapabilir. Hatta cuma
gecesi, Âlemlerin Rabbi'nin rızasını kazanma ümidiyle gusül yapılırsa,
sahihtir. Cuma guslü yapılırken şu duanın okunması müstehaptır:
اَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْنِى مِنَ التَّوَّابِينَ وَاجْعَلْنِى مِنَ الْمُتَطَهِّرِينَ
Okunuşu: "Eşhedu enla ilâhe illellahu
vehdehu la şerîke lehu ve enne
Muhemmeden ‘ebduhu ve resûluh. Ellahumme selli ‘ela Muhemmedin
ve al-i Muhemmed, vec'‘elnî mine't-tevvabîne vec'‘elnî
min'el-muteţehhirîn."[35][35]
2) Ramazan ayının
ilk gecesi ve bu ayda tüm tek gecelerin örneğin üçüncü, beşinci ve yedinci
gecelerin guslü. Ancak yirmi birinci geceden itibaren bütün gecelerde
gusledilmesi, müstehaptır. Birinci, on beşinci, on yedinci, on dokuzuncu, yirmi
birinci, yirmi üçüncü, yirmi beşinci, yirmi yedinci, yirmi dokuzuncu geceler
için gusletmek hakkında daha çok tavsiye edilmiştir. Ramazan gecelerinin gusül
vakti, gecenin bütünüdür; güneş batarken yapılması daha iyidir. Ancak yirmi
birinci geceden ayın sonuna kadar akşam namazıyla yatsı namazları arasında
yapılması daha iyidir ve yine yirmi üçüncü gece, gecenin başlangıcında yapılan
guslün yanı sıra bir de gecenin sonunda gusledilmesi, müstehaptır.
3) Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı gününün guslü. Vakti,
sabah ezanından güneş batıncaya kadardır. Bayram namazından önce yapılması,
daha iyidir. Öğleden güneş batıncaya kadar yapılırsa, recâ niyetiyle [bu amele
karşılık vaat edilen sevaba ulaşma ümidiyle] yapılması, ihtiyata uygundur.
4) Ramazan Bayramı gecesi guslü. Güneş battıktan sabah
ezanına kadar yapılır. Ancak gecenin başlangıcında yapılması, daha iyidir.
5) Zilhicce ayının sekizinci ve dokuzuncu günlerinin guslü.
Dokuzuncu günde öğleye yakın gusledilmesi, daha iyidir.
6) Recep ayının birinci, on beşinci, yirmi yedinci ve son
gününün guslü.
7) Gadir-i Hum Bayramı gününün guslü. Güneşin çıkışından
sonra, günün başlangıcında gusledilmesi, daha iyidir.
8) Zilhicce ayının yirmi dördüncü gününün guslü.
9) Nevruz bayramı günü, şaban ayının on beşinci,
rebiyülevvel ayının dokuzuncu ve on yedinci ve zilkâde ayının yirmi beşinci
günü yapılan gusüller. Ancak şabanın on beşinci gününün guslü ve bu meselenin
sonuna kadar değinilecek olan diğer gusüller recâ niyetiyle [bu amele karşılık
vadedilen sevaba ulaşma ümidiyle] yapılsın.
10) Yeni doğmuş çocuğa verilen gusül.
11) Kocası dışında bir başkası için güzel koku kullanan
kadının guslü.
12) Sarhoşken uyuyan kimsenin guslü.
13) Herhangi bir yerini, yıkanmış bir ölünün bedenine
dokunduran kimsenin guslü.
14) Güneş ve ay tamamen tutulduğu hâlde, kasıtlı olarak âyat
namazı kılmayan kimsenin guslü.
15) Dara asılmış kimseyi görmek amacıyla gidip onu gören
kimsenin gusletmesi. Ama tesadüfen veya çaresizlikten görür ya da şahitlik
yapmak için gitmiş olursa, gusletmesi müstehap değildir.
645- Mekke'nin harem bölgesine, Mekke şehrine,
Mes-cid-i Haram'a, Medine'nin harem bölgesine, Medine-i Mü-nevvere'ye, Mescid-i
Nebevî'ye girmeden önce gusletmek, müstehaptır. Ehlibeyt İmamlarının (onlara
selâm olsun) haremlerine girmek için reca niyetiyle [bu amele karşılık
vadedilen sevaba ulaşma ümidiyle] gusletmek, iyidir. Bir günde bir kaç kez
ziyarete gidecek olursa, bir gusül yeterlidir. Bir kimse, bir günde Mekke'nin
harem bölgesine ve Mescid-i Haram'a ve Kâ'be'ye girmek isterse, hepsinin
niyetiyle bir gusül etmesi yeterlidir. Yine bir günde Medine'nin harem
bölgesine, Medine şehrine ve Mescid-i Nebevî'ye girmek isterse, hepsi için bir
gusül yeterlidir.
Resulullah Efendimizi (s.a.a) ve Ehlibeyt İmamlarını (a.s)
uzaktan veya yakından ziyaret etmek, yüce Allah'tan hacet istemek, tövbe etmek,
ibadet ederken neşatlı olmak, yolculuk özellikle şehitler serveri Hz.
Hüseyin'in (a.s) türbesini ziyaret amacıyla yapılan yolculuk için gusletmek
müstehaptır. Bu meselede değinilen gusüllerden birini yaptıktan sonra abdesti
bozan bir işi yapar meselâ uyursa, gusül batıl olur ve tekrar gusletmek,
müstehaptır.
646- Müstehap gusülle namaz gibi abdesti
gerektiren bir iş yapılamaz.
647- İnsanın üzerine bir kaç çeşit gusül
müstehap olur ve hepsinin niyetiyle bir gusül yaparsa, yeterlidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder