Namaz dinî amellerin en önemlisidir. Âlemlerin Rabbi katında
namaz kabul olursa, diğer ibadetler de kabul olur; namaz kabul olmazsa, diğer
ameller de kabul olmaz. Nasıl ki günde beş defa bir nehir de yıkanan insan,
tertemiz olur ve bedeninde kir kalmazsa, günlük kılınan beş vakit namaz da
insanı öylece günahlardan temizler. Namazın ilk vakitte kılınması iyidir.
Namazı hafife alıp önemsemeyen kimse, namaz kılmayan kimse gibidir. Resulullah
Efendimiz (Al-lah ona ve Ehlibeyti'ne rahmet etsin) şöyle buyurmuştur:
"Namazı önemsemeyip hafife alan kimse, ahiret azabı-nı
hak eder."
Bir gün Resulullah Efendimiz (s.a.a) mescitte iken birisi
gelip namaza durdu, rükû ve secdeleri gerektiği gibi yerine getirmedi. Bunun
üzerine Hazret: "Bu adam, namazı bu şekilde olduğu hâlde ölürse,
benim dinim üzere ölmemiştir." buyurdu.
O hâlde insan, namazları hızlı ve acele kılmamaya özen
göstermeli; namazdayken Allah'ı hatırlayıp O'na karşı huzu, huşu ve vakarlı
olmalı; kiminle konuştuğunun farkında olmalı ve âlemlerin Rabbinin azamet ve
büyüklüğü karşısında kendisini hiç ve çok hakir görmelidir. Eğer namazda insan,
bu nüktelere tam olarak dikkat ederse kendisini unutur. Nitekim, Hz. Ali'nin
(Allah'ın selâmı ona olsun) mübarek ayağındaki ok, o hazret namazdayken
çıkarıldı; ancak o hazret bunun farkında olmadı.
Yine namaz kılan kimse, tövbe etmeli, Allah'tan bağış-lanma
dilemeli ve namazın kabul olmasına engel olan haset, kibir, gıybet, haram
yemek, aklın fonksiyonunu yitirici şeyleri içmek, humus ve zekât vermemek gibi
günahları, hatta günah sayılan bütün her şeyi terk etmelidir. Ayrıca namazın
sevabını azaltan işleri yapmamalıdır. Örneğin, uykulu ve idrarı sıkıştığı bir
hâlde namaza durmamalı ve namaz kılarken gökyüzüne bakmamalıdır. Aynı zamanda
akik yüzük takmak, temiz elbise giymek, saç ve sakalı taramak, dişleri
fırçalamak ve güzel koku kullanmak gibi namazın sevabını artıran işleri de
yapması uygundur.
FARZ NAMAZLAR
Farz namazlar altı tanedir:
1) Günlük namazlar.
2) Âyat namazı.
3) Cenaze namazı.
4) Farz tavaf namazı.
5) Büyük oğlun üzerine farz olan babanın kaza namazı.
6) Ecîr olma, nezir, yemin ve ahdetmekten dolayı farz olan
namaz.
GÜNLÜK FARZ NAMAZLAR
Günlük farz namazlar, her biri dört rekât olan öğle ve
ikindi, üç rekât akşam, dört rekât yatsı ve iki rekât sabah namazı olmak üzere
beş tane namazdan ibarettir.
728- Yolculukta iken dört rekâtlı namazlar
ileride açıklanacak şartlara göre, iki rekât olarak kılınmalıdır.
Öğle ve İkindi Namazlarının Vakti
729- Çubuk veya benzeri bir şey, düz bir yere
dikilirse, güneş doğarken onun gölgesi batıya doğru düşer. Güneş yükseldikçe bu
gölge kısalır ve bizim yaşadığımız bölgelerde şer'î öğlenin başlangıcında gölge
en kısa durumda olur. Öğle geçtikten sonra gölge doğuya doğru dönmeye başlar.
Güneş batıya doğru ilerledikçe, gölge de artmaya başlar. O hâlde gölge en kısa
durumda olur ve yeniden uzayıp artmaya başladığında şer'î öğle vaktinin girdiği
anlaşılır. Ama bazen öğle vakti gölgenin tamamen yok olduğu Mekke gibi bazı
şehirlerde ise, gölge yeniden çıktığında öğle vakti olduğu anlaşılır.
730- Öğle vaktini belirlemek için yere dikilen
çubuk veya benzeri şeye "şâhıs" denir.
731- Öğle ve ikindi namazlarından her birinin
özel ve müşterek vakitleri vardır. Öğle namazının özel vakti, öğlenin ilkinden,
öğle namazı kılınacak kadar bir vaktin geçmesine kadardır. İkindi namazının
özel vakti, akşama ikindi namazı kılınacak kadar bir zaman kalmasına denktir.
Eğer bir kimse bu zamana kadar öğle namazını geciktirirse, öğle namazını kazaya
bırakmıştır demektir ve bu vakitte ikindi namazını kılması gerekir. Öğle
namazıyla ikindi na-mazının özel vakitleri arasındaki zaman ise, öğle ve ikindi
namazlarının müşterek vaktidir. Yanlışlıkla birbirinin özel vaktinde kılınırsa,
kılınan namaz sahihtir.
732- Yanılarak öğle namazı kılınmadan ikindi
namazı-na başlanır ve namazda yanlışlığın farkına varılırsa, bu olay müşterek
vakitte gerçekleştiği takdirde niyet öğle namazına çevrilmeli; yani
"şimdiye kadar kılınan, şimdi kılınmakta olan ve bundan sonra kılınacak
olanın hepsi öğle namazına ait olsun" diye niyet edilmeli ve namaz
bitirildikten sonra ikindi namazı kılınmalıdır. Eğer bu olay öğle namazının
özel vaktinde gerçekleşirse, niyet öğle namazına çevrilmeli, namaz bitirilmeli
ve sonra ikindi namazı kılınmalıdır. İkindi namazının yeniden kılınması
ihtiyata uygundur ve bu ihtiyatın gözetilmesi çok iyidir.
733- Cuma günü, öğle namazı yerine iki rekât
cuma namazı kılınabilir. Ancak cuma namazı kılındığı hâlde, müstehap ihtiyat
gereği öğle namazı da kılınmalıdır ve bu ihtiyata uymak çok iyidir.
734- Farz ihtiyat gereği cuma namazı, örfte
öğlenin ilk vakitleri denilen zamandan geriye bırakılmamalıdır. Öğle-nin ilk
vakitlerinde kılınmayıp geciktirildiği takdirde, cuma namazı yerine öğle namazı
kılınmalıdır.
Akşam ve Yatsı Namazlarının Vakti
735- Akşam, güneşin batışından sonra doğu
tarafında görülen kızartının kaybolduğu zamandır.
736- Akşam ve yatsı namazlarının özel ve
müşterek vakitleri vardır. Akşam namazının özel vakti, akşamın evvelinden üç
rekâtlık bir namaz kılınacak kadar bir zaman geçinceye kadardır. O hâlde eğer
bir kimse örneğin yolcu olur ve yanılarak yatsı namazının hepsini bu vakitte
kılar-sa, müstehap ihtiyat gereği akşam namazından sonra yatsı namazını iade
etmelidir.
Yatsı namazının özel vakti, gece yarısına yatsı namazı
kılınacak kadar bir zamanın kaldığı süredir. Öyleyse, bu zamana kadar bilerek
akşam namazını kılmayıp geciktiren kimse, önce yatsı namazını ve daha sonra
akşam namazını kılmalıdır.
Akşam namazıyla yatsı namazının özel vakitleri ara-sındaki
süre, akşam ve yatsı namazlarının müşterek vaktidir. O hâlde bu vakitte
yanlışlıkla yatsı namazını akşam namazından önce kılan ve bunu namazdan sonra
anlayan kimsenin kıldığı namaz sahihtir ve sadece daha sonra akşam namazını
kılmalıdır.
737- Önceki hükümde açıklanan özel ve müşterek
vakitler şahıslara göre değişir; meselâ, öğlenin evvelinden iki rekât namaz
kılınacak kadar bir zaman geçerse, yolcu olan kimse için öğle namazının özel
vakti geçmiş ve müşterek vakti girmiş olur. Yolcu olmayan bir kimse için dört
rekât namaz kılınacak kadar bir zamanın geçmesi gerekir.
738- Yanılarak akşam namazı kılınmadan önce
[müşterek vakitte] yatsı namazı kılınmaya başlanır ve namazda iken farkına
varılırsa, dördüncü rekâtın rükûsuna gidilmediği takdirde, niyet akşam namazına
çevrilmeli, namaz bitirilmeli ve sonra yatsı namazı kılınmalıdır. Eğer
dör-düncü rekâtın rükûsuna gidilmişse, namaz bitirilmeli ve daha sonra akşam
namazı kılınmalıdır. Eğer kılınan miktarın hepsi akşam namazının özel vaktinde
gerçekleşir ve dördüncü rekâtın rükûsuna gidilmeden farkına varılırsa, niyet
akşam namazına çevrilip namaz bitirilmeli ve sonra yatsı kılınmalıdır. Ancak
müstehap ihtiyat gereği, yatsıdan sonra akşam ve yatsı kılınmalıdır. Bu
ihtiyata uymak, çok iyidir.
739- Yatsı namazının son vakti, gece yarısıdır.
Farz ihtiyat gereği akşam ve yatsı namazlarıyla bunlara benzer konuların son
vaktini belirlemek için geceyi, güneşin batışından sabah ezanına kadar hesap
etmek gerekir.[37][37] Gece
namazı ve benzeri işler için ise, güneşin doğuşuna kadar hesap edilmelidir.
740- Günah işleyerek veya bir özürden dolayı
akşam namazı veya yatsı namazını gece yarısına kadar geciktiren kimse, farz
ihtiyat gereği sabah ezanına kadar, eda ve kaza niyeti etmeksizin bu namazları
kılmalıdır.
Sabah Namazının Vakti
741- Sabah ezanına yakın ufkun doğusundan bir
aydınlık yükselmeye başlar ki buna "birinci fecir" denir. Bu aydınlık
yayılınca "ikinci fecir" ve sabah namazı vakti girmiş olur. Sabah
namazının son vakti ise, güneşin doğmaya başladığı andır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder