1215- Üzerine ihtiyat namazı farz olan bir
kimse, namazın selâmından sonra derhal ihtiyat namazına niyet etmeli; tekbir
almalı; Fâtiha'yı okuyup rükûya gitmeli ve iki secde yapmalıdır. Eğer üzerine
bir rekât ihtiyat namazı farz ise, iki secdeden sonra, teşehhüdü okuyup selâm
vermelidir ve eğer üzerine iki rekât ihtiyat namazı farz ise, iki secdeden
sonra, önceki rekât gibi bir rekât daha kılmalı ve teşehhütten sonra selâm
vermelidir.
1216- İhtiyat namazında sure ve kunut yoktur.
Niyeti de dille söylenilmemelidir. Farz ihtiyat gereği, besmele ve Fatiha da
sessiz okunmalıdır.
1217- İhtiyat namazı kılınmadan önce, namazın
doğru kılındığı anlaşılırsa, artık ihtiyat namazının kılınması ge-rekmez. Eğer
bu husus ihtiyat namazı kılınırken anlaşılırsa, tamamlanması gerekmez.
1218- İhtiyat namazı kılınmadan önce rekâtların
eksik yapıldığı anlaşılırsa, namazı batıl eden bir iş yapılmadığı takdirde
yapılmayan bölüm yerine getirilmeli ve yersiz verilen selâm için iki sehiv
secdesi yapılmalıdır. Namazı batıl eden bir şey yapıldığı takdirde, örneğin
kıbleye sırt çevrilmiş ise, namaz iade edilmelidir.
1219- İhtiyat namazı kılındıktan sonra eksik
kılınan rekâtların kılınan ihtiyat namazı kadar olduğu anlaşılırsa, örneğin üç
ile dört arasında şüphe edilir ve bir rekât ihtiyat namazı kılındıktan sonra
namazın üç rekât kılındığı anlaşılırsa, kılınan namaz sahihtir.
1220- İhtiyat namazı kılındıktan sonra, eksik
kılınan rekâtların ihtiyat namazından az olduğu anlaşılırsa örneğin, iki ile
dört arasındaki şüphede, iki rekât ihtiyat namazı kılınır; ancak daha sonra
namazın üç rekât kılındığı anlaşılırsa, eksik miktarın namaza bitiştirilmesi ve
namazın da iade edilmesi gerekir.
1221- İhtiyat namazı kılındıktan sonra, noksan
yapılan rekâtların ihtiyat namazından çok olduğu anlaşılırsa örneğin, üç ile
dört arasında şüphe edilir, bir rekât ihtiyat namazı kılınır, daha sonra
namazın iki rekât kılındığı anlaşılırsa, bu durumda ihtiyat namazından sonra
sırtı kıbleye çevirmek gibi namazı batıl eden bir iş yapıldığı takdirde, namaz
iade edilmelidir. Namazı batıl eden bir iş yapılmadığı takdirde ise, noksan
yapılan iki rekât yerine getirilmeli ve namaz da iade edilmelidir.
1222- İki, üç ve dört arasında şüphe edilir ve
iki rekât ayakta ihtiyat namazı kılınır; ancak sonra, namazın iki rekât
kılındığının farkına varılırsa, iki rekât da oturularak ihtiyat namazı kılmak
gerekmez.
1223- Üç ile dört arasında şüphe edilir ve iki
rekât oturarak veya bir rekât ayakta ihtiyat namazı kılınırken, üç rekât namaz
kılındığı hatırlanırsa, ihtiyat namazı tamamlanmalı ve kılınan namaz sahihtir.
1224- İki, üç ve dört arasında şüphe edilir ve
ayakta iki rekât ihtiyat namazı kılınırken ikinci rekâtın rükûsundan önce
namazın üç rekât kılındığı anlaşılırsa, oturulmalı ve ihtiyat namazı bir rekât
olarak tamamlanmalıdır. Ayrıca, müstehap ihtiyat gereği namaz iade edilmelidir.
1225- İhtiyat namazı kılınırken namazın noksan
kalan kısmının ihtiyat namazından az veya çok olduğu anlaşılır ve ihtiyat
namazı, noksan kılınan kısma mutabık olarak ta-mamlanamaz ise, ihtiyat namazı
bırakılıp noksan kısım tamamlanmalı ve farz ihtiyat gereği de namaz iade
edilmelidir. Örneğin, üç ile dört arasında şüpheye düşülüp iki rekât oturularak
ihtiyat namazı kılınırken namazın iki rekât kılındığının farkına varılırsa, iki
rekât oturularak kılınan namaz, iki rekât ayakta kılınan namazın yerine
geçmeyeceğine göre, farz ihtiyat gereği oturularak kılınan ihtiyat namazı
bırakılmalı, eksik yapılan iki rekât namaz kılınmalı ve sonra namaz iade
edilmelidir.
1226- Farz olan ihtiyat namazının kılınıp
kılınmadığından şüphe edilirse, namaz vakti geçtiği takdirde şüpheye itina
edilmez. Eğer vakit müsait olursa, başka bir işle uğraşmaya başlanmadığı, namaz
kılınan yerden kalkılmadığı ve kıbleden dönmek gibi namazı batıl eden bir iş
yapılmadığı takdirde, ihtiyat namazı kılınmalıdır. Ancak başka bir işe
başlanır, namazı batıl eden bir iş yapılır veya na-mazla şüphe arasında uzun
bir vakit geçmiş olursa, gerçi ihtiyat namazının kılındığına karar verilip
onunla yetinile-bilir; ancak müstehap ihtiyat gereği, ihtiyat namazı kılınmalı
ve namaz da iade edilmelidir.
1227- İhtiyat namazında rükün fazla yapılır veya
bir rekât yerine iki rekât kılınırsa, farz ihtiyat gereği ihtiyat namazı batıl
olur; ihtiyat namazı ve asıl yevmiye namazı yeniden kılınmalıdır.
1228- İhtiyat namazı kılınırken amellerinden
birinde şüphe edilirse, yeri geçmediği takdirde yapılmalıdır. Yeri geçtiği
takdirde ise, şüpheye itina edilmemelidir. Örneğin, Fâtiha'nın okunup
okunmadığından şüphe edilirse, rükûya gidilmediği takdirde okunur; rükûya
gidildiği takdirde ise, şüpheye itina edilmez.
1229- İhtiyat namazının rekâtlarında şüpheye
düşülürse, fazla tarafa karar verilmelidir. Ama şüphenin fazla tarafına karar
vermek namazın batıl olmasını gerektirirse, az tarafa karar verilmelidir.
Müstehap ihtiyat gereği ihtiyat namazı ikinci kez kılınmalı ve daha sonra namaz
da iade edilmelidir.
1230- İhtiyat namazında rükün olmayan bir şeyin
yanılarak az veya çok yapılmasından dolayı sehiv secdesi yoktur.
1231- İhtiyat namazında selâm verildikten sonra,
cüzlerinden veya şartlarından birinin yerine getirilip getirilmediğinden şüphe
edilirse, şüpheye itina edilmemelidir.
1232- İhtiyat namazında teşehhüt veya bir secde
unutulursa, selâmdan sonra kaza edilmesi farz olmamasına rağmen ihtiyata
uygundur.
1233- Üzerine ihtiyat namazı ile bir secdenin
kazası veya bir teşehhüdün kazası veya iki sehiv secdesi farz olan bir kimse,
önce ihtiyat namazını yerine getirmelidir.
1234- Namaz rekâtlarında zan, yakin hükmünü
taşır. Ör-neğin, dört rekâtlı bir namazda namazın dört rekât kılındığı
zannedilirse, ihtiyat namazı kılınmamalıdır. Ama rekâtların dışında başka
şeylerle ilgili olarak zanna varılırsa, ihtiyat edilmelidir ve ihtiyat etmenin
şekli durumlara göre değişir, ki bunların ayrıntıları ilgili geniş kitaplarda
açıklanmıştır.
1235- Şüphe, yanılma ve zanla ilgili hükümler,
günlük farz namazlar ve diğer farz namazlar hakkında değişmez. Örneğin, âyat
namazında bir mi, yoksa iki mi rekât kılındığında şüphe edilirse, iki rekâtlık
bir namazda şüphe edildiğinden dolayı namaz batıl olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder