1516- Ramazan ve Kurban Bayramı namazları, masum
İmam'ın (ona selâm olsun) huzuru döneminde farzdır ve cemaatle kılınması
gerekir. İmam'ın (ona selâm olsun) gaybette olduğu şu dönemde ise, müstehaptır.
Farz ihtiyat gereği, cemaatle kılınmamalıdır. Ancak recâ niyetiyle [Allah'ın
emrine uygun düşeceği ümidiyle] cemaatle kılınmasının sakıncası yoktur.
Veliyy-i fakihin veya onun tarafından izinli olan kimselerin cemaatle
kıldırmalarının sakıncası yoktur. [Bu durumda recâ kastı da gerekmez.]
1517- Ramazan ve Kurban Bayramı namazlarının
vakti, bayram günü güneşin doğuşundan öğleye kadardır.
1518- Kurban Bayramı namazını güneş yükseldikten
sonra kılmak müstehaptır. Ramazan Bayramı'nda ise, güneşin yükselmesinden sonra
iftar edilip, fıtra zekâtı verildikten sonra bayram namazını kılmak
müstehaptır.
1519- Ramazan ve Kurban Bayramı namazları ikişer
rekâttır. Birinci rekâtta Fatiha ve sure okunduktan sonra, beş defa tekbir
alınmalı; her tekbirden sonra bir kunut okunmalı ve beşinci kunuttan sonra bir
tekbir daha alınıp rükûya gidilmeli ve iki secde yapılmalıdır. Tekrar ayağa
kalkılıp ikinci rekâtta dört tekbir alınmalı ve her tekbirden sonra bir kunut
okunmalıdır. Beşinci tekbir alındıktan sonra rükûya gidilmeli; rükûdan sonra
iki secde yapılıp, teşehhüt okunmalı ve selâm verilmelidir.
1520- Ramazan ve Kurban Bayramı namazlarının
ku-nutlarında her türlü dua ve zikrin okunması yeterlidir. Fakat sevap umularak
şu duanın okunması daha iyidir:
اَللَّهُمَّ اَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ وَ اَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ اَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ الَّذِى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عيِداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَليْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ كَرَامَةً وَ مَزِيداً اَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُدْخِلَنِى فِى كُلَّ خَيْرٍ اَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُخْرِجَنِى مِنْ كُلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ اَللَّهُمَّ اِنّى اَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ بِهِ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِكَ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُكَ الْمُخْلَصُونَ
Okunuşu: "Ellahumme ehl'el-kibriyâi
ve'l-‘ezemeti ve ehl'el-cûdi ve'l-ceberûti ve ehl'el-‘efvi ve'r-rehmeti ve
ehl'et-tekva ve'l-meğfire. Es'eluke bihekki haze'l-yevmillezî
ce‘eltehu li'l-musli-mîne ‘îden ve li-Muhemmedin sellellahu ‘eleyhi
ve âlihi zuhren ve şerefen ve kerameten ve mezîden en
tuselliye ‘ela Muhem-medin ve al-i Muhemmedin ve en tudhilenî fî kulli
heyrin edhelte fîhi Muhemmeden ve âl-e Muhemmedin ve en tuhricenî min kulli
sûin ehrecte minhu Muhemmeden ve âl-e Muhemmedin seleva-tuke ‘eleyhi
ve ‘eleyhim. Ellahumme innî es'eluke heyre ma seeleke
bihi ‘ibaduk'es-salihûn ve e‘ûzu bike mimmeste‘aze
minhu ‘ibaduk'el-muhlesûn."[63][63]
1521- Ramazan
ve Kurban Bayramı namazlarında kıraatin yüksek sesle okunması müstehaptır.
1522- Bayram namazı için okunması gereken özel
bir sure yoktur. Fakat birinci rekâtta Şems (91. sure), ikinci rekâtta Ğâşiye
(88. sure) surelerinin veya birinci rekâtta A'lâ (87. sure), ikinci rekâtta
Şems Surelerinin okunması müstehaptır.
1523- Ramazan Bayramı günü bayram namazından
ön-ce hurma ile iftar etmek, Kurban bayramı günü ise, namazdan sonra bir miktar
kurban eti yemek müstehaptır.
1524- Bayram namazından önce gusletmek, dua
kitaplarında açıklanan duaları namazdan önce ve sonra sevap ümidiyle okumak müstehaptır.
1525- Bayram namazında yerin üzerine secde
etmek, tekbirleri alırken elleri kaldırmak ve namazı sesli kılmak müstehaptır.
1526- Ramazan Bayramı gecesi, akşam ve yatsı
namazının; bayram günü sabah, öğle ve ikindi namazlarının, yine Ramazan Bayramı
namazının ardından şu tekbirleri söylemek müstehaptır:
اَللَّهُ اَكْبَرُ اَللَّهُ اَكْبَرُ لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللَّهُ وَاللَّهُ اَكْبَرُ اَللّهُ اَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ اَللَّهُ اَكْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا
Okunuşu: "Ellahu ekber, Ellahu ekber, la ilâhe
illellah, vellahu ekber, Ellahu ekber, ve lillah'il-hemd, Ellahu
ekberu ‘ela ma hedana."[64][64]
1527- Kurban
Bayramı'nda, insanın bayram gününün öğ-le namazıyla başlayıp on ikinci
günü (ayın 12. günü) sabah namazıyla biten on namazın ardından önceki hükümde
açıklanan tekbirleri ve ardından şu zikri demesi müstehaptır:
)اَللَّهُ اَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ اْلاَنْعَامِ وَالْحَمْدُ للَّهِ عَلَى مَا اَبْلاَنَا(
Fakat Kurban Bayramı'nda insan Mina'da olursa, bayram günü
öğle namazıyla başlayıp zilhiccenin on üçüncü günü sabah namazıyla biten on beş
namazın ardından bu tekbirleri okuması müstehaptır.
1528- Bayram namazının üstü kapalı yerde
kılınması mekruhtur.
1529- Namazın kunut ve tekbirlerinde şüphe
edilirse, şüphe edilen kunut veya tekbirlerin yeri geçmemişse, az yapıldığına
karar verilmelidir; daha sonra okunmuş olduğu anlaşılırsa, sakıncası yoktur.
1530- Kıraat veya tekbirler veyahut kunutlar
unutulup yapılmadığı takdirde, namaz sahihtir.
1531- Rükû veya iki secde veya iftitah tekbiri
unutulup yapılmazsa, namaz batıl olur.
1532- Bayram namazında secdenin biri veya
teşehhüt unutulursa, namazdan sonra recâ [Allah'ın emirlerine uygun olması umuduyla] yerine getirilmesi, müstehap
ihtiyattır. Gün-lük namazlarda yapıldığı takdirde sehiv secdesini
gerektiren bir iş bayram namazında yapılırsa, müstehap ihtiyat gereği namazdan
sonra recâ niyetiyle iki sehiv secdesi yapılmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder