500- İlk kez âdet gören (=mübtedia), kendine âdet edinemeyen (=muztariba),
âdetini unutan (=nasiye) ve belli sayıda
âdet gören kadınlar, hayız özelliklerini taşıyan bir kan görürler veya üç gün
süreceğini kesin olarak bilirlerse, ibadetlerini terk etmeleri gerekir. Sonradan
hayız olmadıkları anlaşılırsa, yerine getirmedikleri ibadetleri kaza
etmelidirler. Ama kanın üç gün süreceğini kesin olarak bilmezler ve kan hayız
özelliklerini de taşımazsa, farz ihtiyat gereği üç gün boyunca istihaze kanı
gören kadınla ilgili hükümleri uygulamalı ve hayız kanı gören kadına haram olan
işleri de terk etmelidirler. Eğer üç günden önce temizlenmezlerse, onu hayız
kanı olarak saymalıdırlar.
501- Belli âdeti olan kadın, ister belli zamanda
âdet görüyor olsun, ister belli sayıda veya hem belli zamanda ve hem de belli
sayıda âdet görüyor olsun, eğer iki ay peş peşe âdetinin tersine kan görür ve
bu iki ayda gördüğü kanın zamanı veya günlerinin sayısı ya da hem zamanı hem de
günlerinin sayısı birbiriyle aynı olursa, kadının âdeti bu iki ayda gördüğü
şekle dönüşmüş olur. Meselâ, ayın birinden yedisine kadar kan gören ve sonra
temizlenen kadın, iki ay ard arda onundan on yedisine kadar kan görür ve
temizlenirse, artık bundan böyle âdeti ayın onundan on yedisine kadar olur.
502- "Bir ay"dan kastedilen, kan
görmenin başlangıcından otuz gün geçen süredir. Yoksa ayın birinci gününden
sonuna kadar ki zaman süreci değildir.
503- Normal olarak ayda bir defa kan gören
kadın, bir ayda iki defa kan görür ve kanda hayız nitelikleri olursa, arada
temizlendiği günler on günden az olmadığı takdirde, her ikisini hayız kanı
saymalıdır.
504- Üç gün veya daha fazla hayız özelliklerini
taşıyan kan görür; sonra on gün veya daha fazla istihaze özelliklerini taşıyan
kan görür ve yeniden üç gün hayız özelliklerini taşıyan kan görürse, hayız
özelliklerini taşıyan önceki ve sonraki gördüğü kanı hayız saymalıdır.
505- Kadın, on günden önce temizlenir ve
fercinde kan olmadığını bilirse, on gün tamamlanmadan önce yeniden kan
geleceğini zannetse bile ibadetleri için gusletmeli; ama on gün tamamlanmadan
önce yeniden kan göreceğini kesin olarak bilirse, gusletmemeli; namaz da
kılmamalı ve hayız hükümlerine göre hareket etmelidir.
506- On gün olmadan temizlenir; ancak fercinde
kan olduğuna ihtimal verirse, fercine bir miktar pamuk sokup biraz bekledikten
sonra çıkarmalıdır. Eğer pamuk temiz ise gusledip ibadetlerini yerine
getirmelidir; eğer temiz değilse, sarı renkte olan suya bulaşmış olsa da, belli
âdeti yoksa veya âdeti on gün ise, beklemelidir; on günden önce temizlenirse
gusleder. Eğer on günün başında temizlenir
veya kanı on günü geçerse, onuncu günün başlangıcında gusleder.
Eğer âdeti on günden az olursa, on gün tamamlanmadan veya
onuncu günün başında temizleneceğini bilirse gusletmemelidir. Eğer gördüğü
kanın on günü geçeceğine ihtimal verirse, farz ihtiyat gereği, bir gün
ibadetlerini terk etmeli ve bundan sonra on güne kadar ibadetleri terk
edebilir. Ama on güne kadar, hayız gören kadına haram olan işleri terk edip
müstehaze kadının hükümlerini uygulaması daha iyidir. On gün tamamlanmadan önce
veya onuncu günün başında kan kesilirse, bu sürenin tümü hayız sayılır. Eğer on
günü geçerse, âdet miktarını hayız ve geri kalanı istihaze kanı olarak kabul
etmeli ve âdetinden sonra, yerine getirmediği ibadetleri kaza etmelidir.
507- Bir kaç günü hayız sanıp ibadet etmez ve
sonradan hayız olmadığını anlarsa, o günlerde yerine getirmediği namaz ve
oruçları kaza etmelidir. Eğer birkaç günü hayız görmüyor zannıyla ibadet eder
ve sonra hayız olduğunu anlarsa, oruç tutmuş olduğu günleri kaza etmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder