1460- İmama uymayı niyet ederken imamı
belirlemek gerekir. Fakat ismini bilmek gerekmez. Meselâ eğer "Hazır
bulunan şu imama uyuyorum" diye niyet edilirse, namaz sahihtir.
1461- İmama uyan, Fatiha ve sure dışında namazın
her şeyini kendisi okumalıdır. Fakat onun birinci veya ikinci rekâtı, imamın
ise üçüncü veya dördüncü rekâtı olursa, Fatiha ve sureyi de okumalıdır.
1462- Eğer imama uyan, sabah, akşam ve yatsı
namazlarının birinci ve ikinci rekâtlarında, imamın okuduğu Fatiha ve sureyi
işitirse, kelimeleri ayırt edemezse de Fatiha ve sureyi okumamalıdır. Eğer
imamın sesini işitmezse, Fatiha ve sureyi okuması müstehaptır, ama sessiz
okumalıdır. Yanılarak sesli okursa, sakıncası yoktur.
1463- Muktedi, imamın okuduğu Fatiha ve surenin
bazı kelimelerini işitir, bazısını işitmezse, farz ihtiyat gereği Fatiha ve
sureyi okumamalıdır.
1464- Muktedi, yanılarak veya işittiği sesin
imamın sesi olmadığını sanarak Fatiha ve sureyi okur; ancak daha sonra duyduğu
sesin imama ait olduğunu anlarsa, namazı sahihtir.
1465- İmamın sesini işitip işitmediğinden veya
işittiği sesin imamın sesi olup olmadığından şüphe eden bir muk-tedi, Fatiha ve
sureyi okuyabilir.
1466- Muktedi, öğle ve ikindi namazının birinci
ve ikinci rekâtında Fatiha ve sure okumamalıdır. Onun yerine zikretmesi
müstehaptır.
1467- Muktedi, iftitah tekbirini imamdan önce
almamalıdır. Hatta farz ihtiyat gereği imamın tekbiri tamamlanmadan tekbiri
almamalıdır.
1468- Muktedi, imamdan önce kasten de selâm
verse, namazı sahihtir.
1469- Muktedinin, iftitah tekbiri ve selâm
dışındaki namazın diğer şeylerini imamdan önce söylemesinin sakıncası yoktur. Ancak
onları işitir veya imamın ne zaman ne söylediğini bilirse, imamdan önce
söylememesi müstehap ihtiyattır.
1470- Muktedi, okunacak şeyler dışındaki namazın
rükû ve secde gibi fiillerini imamla birlikte veya ondan biraz sonra yerine
getirmelidir. Eğer bilerek imamdan önce veya ondan bir süre sonra yaparsa,
günah işlemiş olur; ama namazı sahihtir. Fakat peş peşe iki rüknü imamdan önce
veya sonra yaparsa, gerçi namazın münferit olarak sahih olması uzak görüş
olmamasıyla birlikte, farz ihtiyat gereği namazı bitirip iade etmelidir.
1471- İmam kalkmadan önce yanılarak rükûdan
kalkan muktedi, imam hâlâ rükûdaysa hemen rükûya dönüp imamla beraber
kalkmalıdır; bu durumda rükün olan rükûnun fazla olması, namazı batıl etmez.
Ama eğer rükûya döner ve rü-kûya varmadan önce imam kalkarsa, namazı batıl
olur.
1472- İmam kalkmadan önce yanlışlıkla secdeden
kalkarsa, secdeye geri dönmelidir. Her iki secdede aynı durum tekrarlanırsa,
rükün olan iki secdenin fazla yapılması namazı batıl etmez.
1473- Yanlışlıkla imamdan önce secdeden kalkan
kimse, secdeye döner; ancak secdeye varmadan imam kalkarsa, namazı sahihtir.
Fakat bu durum her iki secdede de tekrarlanırsa, namaz batıl olur.
1474- Yanlışlıkla imamdan önce rükû veya
secdeden kalkan kimse, yanılarak veya imama yetişemeyeceğini sanarak rükû veya
secdeye gitmezse, namazı sahihtir.
1475- Secdeden kalkıp imamın secdede olduğunu
görürse, imamın birinci secdesi olduğunu sanarak imamla secde etmiş olsun diye
secdeye gider ve imamın ikinci secdesi olduğunu anlarsa, farz ihtiyat gereği
namazı tamamlayıp iade etmelidir. Ama eğer, imamın ikinci secdede olduğunu
sanarak secdeye gider ve imamın birinci secdesi olduğunu anlarsa, imama uyarak
secdeye gidip namazını tamamlayabilir. Ama cemaat namazından ayrılıp tek başına
tamamlaması, müstehap ihtiyattır.
1476- Yanılarak imamdan önce rükûya gider ve
başını kaldırdığı takdirde imamın kıraatinden bir miktarına yetişecek
durumdaysa, eğer başını kaldırıp imamla beraber rü-kûya giderse, namazı
sahihtir.
1477- Yanılarak imamdan önce rükûya gider ve
eğer başını kaldırdığında imamın kıraatinden hiçbir şeye yetişemeyecek bir
durumda olursa, rükûdan kalkıp namazı imam ile tamamlamalıdır ve kılınan namaz
sahihtir. Ancak müstehap ihtiyat gereği, namazı iade etmelidir. Eğer başını
kaldırmayıp imam yetişinceye kadar beklerse, namazı yine sahihtir.
1478- İmamdan önce secdeye giderse, kalkıp
imamla beraber secdeye gitmelidir ve bu şekilde kılınan namaz sahihtir. Ancak
bu durumda namazı iade etmesi, müstehap ihtiyattır. Eğer başını kaldırmazsa,
namazı sahihtir.
1479- İmam, kunut olmayan bir rekâtta kunut okur
veya teşehhüt bulunmayan bir rekâtta teşehhüt okumaya başlarsa, muktedi kunut
ve teşehhüdü okumamalıdır. Ama imamdan önce rükûya gidemez veya imam kalkmadan
önce kalkamaz, imamın kunut veya teşehhüdünün bitmesini bekleyip sonra namazın
geri kalan kısmını imamla tamamlamalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder