755- İkindi namazı öğle namazından ve yatsı
namazı da akşam namazından sonra kılınması gerekir. Eğer kasıtlı olarak ikindi
namazı öğle namazından ve yatsı namazı da akşam namazından önce kılınırsa,
batıl olur.
756- Öğle namazı niyetiyle namaza başlanır;
ancak na-mazda iken öğle namazının kılındığı hatırlanırsa, niyet ikindi
namazına çevrilemez. Bu durumda kılınan namazın bozulup ikindi namazının
kılınması gerekir. Akşam ve yatsı namazlarında da aynı hüküm geçerlidir.
757- İkindi namazındayken öğle namazını
kılmadığından emin olur ve bundan dolayı niyetini öğle namazına çevirir; ancak
namazın rükün olan bir fiiline başladıktan sonra, öğle namazını kıldığını
hatırlarsa, namazı batıl olur ve ikindi namazını kılması gerekir. Ama, namazın
rüknü sayılan bir fiiline başlamadan bunu hatırlarsa, niyetini ikindi namazına
çevirir ve öğle namazının niyetiyle okuduğu kıs-mı yeniden ikindi namazının
niyetiyle okur. Böyle yapıldığı takdirde, kılınan namaz sahihtir.
758- İkindi namazındayken, öğle namazının
kılınıp kı-lınmadığından şüpheye düşülürse, niyet öğle namazına çevrilmelidir.
Ama, namazın bitmesiyle akşam girecek kadar vakit dar olursa, kılınan namaz,
ikindi namazı niyetiyle tamamlanmalıdır ve bu durumda öğle namazının kazası
yoktur.
759- Yatsı namazında dördüncü rekâtın
rükûsuna varmadan önce, akşam namazının
kılınıp kılınmadığından şüp-heye düşülürse, namazın bitmesiyle gece
yarısı girecek kadar vakit dar olduğu
takdirde, namaz yatsı niyetiyle tamam-lanmalıdır. Ancak vakit müsait
olursa, niyet akşam namazına çevrilmeli, namaz üç rekât olarak tamamlanmalı ve
daha sonra yatsı namazı kılınmalıdır.
760- Yatsı namazında dördüncü rekâtta rükûya
vardıktan sonra, akşam namazının kılınıp kılınmadığından şüpheye düşülürse,
namazın tamamlanması ve ardından akşam namazının kılınması gerekir. Ancak bu
şüphe, yatsı namazının özel vaktinde gerçekleşirse, akşam namazının kılınması
gerekmez.
761- İhtiyat edilerek kılınan namaz yeniden
kılınır; ancak, namaz esnasında, ondan önce kılınması gereken namazın
kılınmadığı hatırlanırsa, o namaza niyet çevrilemez. Meselâ, ihtiyat edilip
ikindi namazı yeniden kılınırken öğle namazının kılınmadığı anlaşılırsa, niyeti
öğle namazına çevrilemez.
762- Namazlarda niyeti, kazadan edâya ve
müstehap-tan farza çevirmek, caiz değildir.
763- Eda olarak kılınan namazın vakti geniş
olursa, insan namaz arasında niyetini kaza namazına çevirebilir. A-ma niyetin
kazaya çevrilmesi mümkün olmalıdır. Meselâ, öğle namazını kılarken, niyetini
ancak üçüncü rekâta başlamadan önce sabah namazının kazasına çevirebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder