372- İrtimasî gusülde, gusülden önce bedenin
tamamı pak olmalıdır; ama tertibî gusülde bedenin tamamının temiz olması
gerekmez. Bedenin tümü necis olur ve her kısım guslünden önce yıkanırsa
yeterlidir.
373- Haram yolla cünüp olan kimseden çıkan ter
necis değildir. Haram yolla cünüp olan kimse, sıcak su ile gusletse bile, guslü
sahihtir.
374- Guslederken, bedende bir iğne ucu kadar yer
yıkanmamış olarak kalsa, gusül batıldır. Ama kulak ve burun içi gibi, bedenin
görünmeyen yerlerini yıkamak farz değildir.
375- Bedenin görünen veya görünmeyen
kısımlarından olduğu hakkında şüpheye düşülen yerin yıkanması gerek-mez; ama
yıkamak, ihtiyata uygundur.
376- İçi görünecek kadar geniş olan küpe ve
benzeri şeylerin deliğini yıkamak gerekir. Ama içleri görünmezler-se, içlerini
yıkamak gerekmez.
377- Suyun bedene ulaşmasına engel olan şeyin
giderilmesi gerekir; giderildiğinden emin olmadan gusledilirse, alınan gusül
batıldır.
378- Guslederken, suyun bedene ulaşmasına engel
olan herhangi bir şeyin bedeninde olup olmadığı hususunda şüpheye düşerse,
şüpheye kapılması halkın nazarında yerinde sayılırsa, engelin olmamasından emin
oluncaya kadar, araştırması gerekir.
379- Guslederken, bedenin bir parçası sayılan
kısa kıllar yıkanmalıdır; farz ihtiyata göre uzun kılların da yıkanması
gerekir.
380- Abdestin sahih olması için açıklanan,
örneğin suyun temiz ve gasp edilmemiş olması gibi şartların hepsi, guslün sahih
olması için de şarttır. Ama gusülde bedeni yukardan aşağıya doğru yıkamak şart
değildir ve yine tertibî gusülde her kısmı yıkadıktan sonra hemen diğer kısmı
yıkamak da gerekmez. Hatta başı ve boynu yıkadıktan sonra bir miktar bekleyip
sonra sağ tarafı yıkamanın ve bir müddet sonra da sol tarafı yıkamanın
sakıncası yoktur. Ama idrar ve gaitasını tutamayan kimse gusledip namaz kılma
miktarınca kendisinden idrar ve gaita dışarı çıkmı-yorsa eğer vakit dar olursa,
her kısmı öbürünün peşinden yıkamalı ve gusülden hemen sonra da namazı
kılmalıdır. İleride açıklanacak olan müstehaze kadının hükmü de aynıdır.
381- Hamam parasını verme kastı olmayan veya
hamam sahibinin razı olduğunu bilmeden ücreti veresiye bırakmak isteyen kimse,
sonradan hamamcıyı razı etse bile yapmış olduğu gusül batıldır.
382- Hamamcı alacağının veresiye olmasını
kabullenir ancak, gusleden kimsenin maksadı, borcu vermemek veya haram maldan
vermek ise, aldığı guslü sahihtir.
383- Haram parayı veya humusu verilmemiş parayı
ha-mamcıya vermek isterse, guslü batıldır.
384- Büyük abdest mahallini su haznesinde
temizler ve gusülden önce de haznede temizlik yaptığından dolayı hamamcının
bunun gusletmesine razı olup olmayacağına dair şüpheye düşerse, yapacağı gusül
batıldır. Ancak gusletmeden hamamcıyı razı ederse, sahihtir.
385- Gusül yapıp yapmadığı hakkında şüpheye
düşen kimse, gusletmelidir. Ama, gusülden sonra guslünün doğru olup olmadığı
hakkında şüpheye düşen kimsenin yeniden gusletmesi gerekmez.
386- Guslederken hades-i asgar (=küçük pislik) meydana gelir örneğin idrar
yaparsa, gusül batıl olmaz.
387- Gusledip namaz kılacak kadar vaktin
olduğunu sanıp namaz için gusleden kimsenin gusülden sonra gusül için gerekli
vaktin olmadığını anlasa bile, guslü sahihtir.
388- Cünüplü kimse, gusledip etmediği hususunda
şüp-heye düşerse, kıldığı namazları sahihtir; ancak sonraki namazlar
için gusletmelidir.
389- Üzerine birkaç gusül farz olan kimse,
onları birer birer yapabileceği gibi, hepsinin niyetiyle de bir gusül
yapabilir.
390- Cünüp bir kimsenin bedeninin herhangi bir
yerine Kur'ân ayeti veya Allah-u Teala'nın ismi yazılı ise, elini yazıya
sürmesi, haramdır. Guslederken de elini o yazıya değdirmeden suyu vücuduna
ulaştırmalıdır.
391- Cenabet guslü yapan kimsenin namaz için
abdest almaması gerekir. Ama diğer gusüllerle namaz kılınmaz, guslün yanı sıra
abdest alınması gereklidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder